Kyrkoårets första dag och skyltsöndag!

Julfint i köket...och stjärnan kom upp på sin fot efter mycket om och men...och första ljuset brinner fint...Åh, du härliga adventstid!
Så den obligatoriska glöggen...russin o mandlar ett måste!
Ja ni, nu har första adventshelgen passerat och jag reflekterar snabbt på kvällen vad denna dagen har gett mig för tankar och upplevelser! Jo, nämligen att...
Idag är första dagen på det kristna kyrkoåret och jag skulle ha varit på gudstjänst om de haft någon men det var Högmässa i Frustuna och jag hade ingen lust med det...härligare med gudstjänst och den lite lättsammare julstämningen. Jag tycker Högmässa blir för högtravande (missförstå mig rätt...) så jag blev kvar hemma i soffan hos Gus framför Tilde på TV4 Nyhetsmorgon - hon är ju underbar som hon är...till tonerna av Peter Göbacks nya julskiva...mysigt värre..bara Gussen pussen och jag!
Sen blev det högre tempo när Gustavo frågar om jag (30 min innan tåget skulle gå) vill följa med till Huddinge o hämta barnen. Javisst ville jag det - fortsätta njuta av hans sällskap och vi får ytterligare en chans att umgås ensamma ett tag.
Snabbt göra mig klar och rusa till tåget...jag sprang före Gus och hann bara uppfatta medan jag rusade förbi Strömmen torget att det var julmarknad där...Visste om det innan men hade glömt...Verkade mysigt ialla fall. Lionsjackorna såg jag också...de håller i traditionen att ordna det mysigt i Gnesta vid första advent...Trevligt inslag i Gnestas julstämning! Hoppas det var mycket folk!
Jag och Gus gick några varv i Huddinge centrum på torget i Huddinge - tänk där köper folk en knippe med en/tallkvistar för 30 kr och Hyacinterna kostade bara 10kr styck...hur kan det vara möjligt...?? Undrar jag hur de ser ut när de slår ut?
I Huddinge fanns det inget Lions, ingen julmusik, ingen tomte eller godisförsäljning eller lotter...liksom ingen julstämning...! Och skyltsöndag kändes det inte som heller för de har alltid öppet på söndagarna...ingen skillnad! Men i Gnesta minsann - jag hann känna stämningen trots mitt språng till pendel...där var det stämning...skratt, musik, gran, tomte, Lions, lotteri och till och med julklappar till alla barnen...!! Tyvärr var det precis över när vi kom tillbaka med barnen - synd! Vi hade velat ge dem Gnestastämningen...!
Hm, gottigotti!! (bilden är tagen av min dotter Ellinor...)
Strömmen torget i Gnesta 1:a advent...fin tradition!

Kommentera här: