Ettan som blev en tvåa del 2

Jag hoppar ur bilen o hämtar väskan i baksätet. Tar upp plånboken och letar efter körkortet och visar det för polismannen. Jag låsas hela tiden att Ellinor haft sitt bälte på sig o säger ingenting.
Jag sätter mig i bilen igen och den trevliga polismannen med en viss auktoritet ber mig blåsa i ett rör för att kolla om jag var alkoholpåverkad...två gånger..!? Hm...

Sen säger han:
- Du besiktigade din bil för någon månad sen va?
- Jaa....!??? Det stämmer..
- Kan du provbromsa lite så jag får se om du har lagat glödlampan till ditt vänstra bromslyse? bad han mig vänligt men bestämt.
Hur kan han veta det, tänker jag samtidigt som diverse svordomar flyger igenom mitt huvud då jag bannar min slarvighet som nu avslöjas - av lagen him self! Åh, såååå pinsamt!
Jag bromsar på uppmaning, snäll o lydig som jag är...
- Hörrö du, säger sen den vänliga polismannen o kommer tillbaka till mig. Du fick en etta på besiktningen men eftersom du inte har åtgärdat felet så blir din ett nu en tvåa. Du ska få det på ett papper också.
Jag börjar ursäkta mig o svarar så lugnt jag kan att jag den här veckan ska till verkstaden o få min bakspegel utbytt och andra diverse små saker...(skulle ha varit där för flera veckor sedan) så jag drar till med att jag samtidigt hade tänkt byta glödlampan till bromslyset (vilket jag fullständigt  hade glömt bort).
Tror ni han godtog det?
Nej, inte alls.
Han flinade och sa:
- Då kanske den bilverkstan kan ta bort din tvåa också...Ha en bra dag! Hej då!
Jag åkte de sista metrarna till skolparkeringen o höll på att svimma av skam! HUr hade jag kunnat glömma glödlampan till bromslyset???

Kommentera här: