Valborgsmässoafton

Mina vänner!!

Handen på hjärtat - vem av Er har planer på att dricka alkohol i kväll? Vet ni var era ungdomar befinner sig? Vem de är tillsammans med och framför allt håller de sig ifrån berusningsdrycker?
Har jag det mån tro eftersom jag kaxigt ställer frågan...hm.. tror jag i alla fall. Det är ens vår balansgång att vara förälder och att få veta men ändå inte tränga sig på för mycket med risk att inte få veta något alls av sin ungdom. Känner ni igen det?
Min äldsta och mest äventyrliga dotter är ute med sina närmaste kompisar har jag fått berättat för mig. Inte i Gnesta dock utan i Huddinge. Jag kommer inte att dricka vin i kväll för jag vill finnas till hands om Ellinor ringer mig av någon anledning (vilket jag hoppas inte händer).
Hon ska grilla med kompisar och deras föräldrar känner jag väl. Men sen kan jag inte påverka vilka som kommer till grillningen, vad de har med sig i väskan eller var de spenderar sin kväll annat än att jag kan säga att jag kräver att hon inte dricker alkhol. Sen vädjar jag inom mig att hon använder sitt sunda förnuft och att hon är så trygg att hon kan stå emot om hon blir bjuden trots allt.
Jag o de andra föräldrarna har sagt att vi är noga med att de aldrig är ensamna utan alltid i grupp. Hon får inte gå ute ensam eller åka själv på kvällarna med pendel eller tunnelbana och ALDRIG svart taxi ensam eller i grupp, aldrig!
Själv ska jag vara familjekär i kväll med goda vänner, käre Gus och våra yngsta barn vid en valborgsmässoeld. Efter det åker vi hem och jag tar på mig varma kläder och går ut i natten med min goa vän Ingela. Vi ska nattvandra med ett gäng andra föräldrar i Gnesta, precis som vi gjorde förra året.
I år har jag inte hört något om Stoppa-lagningen-kampang vid Systembolaget och jag har inte fått något från allianspartierna om vi ska göra gemensam sak i kväll. Men det spelar ingen roll - jag går ut på stan för att vara en vuxen bland ungdomarna. Det hoppas jag att fler gör - VÄLKOMNA till Chill kl 19 eller när helst du/ni villl under kvällen.
Kanske jag köper mig en stor godispåse och bjuder de ungdomar jag möter på gott, kanske jag behöver låna ut min jacka till någon och jag hoppas innerligt att jag slipper ringa en förälder pga att deras barn/ungdom blivit för berusad ute med kompisarna i Gnesta.
Låt det bli en skön kväll med sol och glada ungdomar som är nyktra på våra gator och torg istället för berusade i en skog, på en brygga eller hemma hos någon som har en fest som spårat ur!
Vi ses väl?
Kram
Alexandra

Kommentera här: