Mamma lyckades påverka politiker

"LERUM. Att påverka politiker kan kännas omöjligt. 
Men småbarnsmamman Therese Jacobsson, 30, skrev ett brev och lyckades. 
Nu har Lerums kommun ändrat så att hennes son Robin, 2, får behålla sin förskoleplats trots att han är hemma när hon får sitt andra barn."
Som ni vet brukar jag uppmuntra till att att framföra sina åsikter till de som fattar beslut som berör människors vardag dvs till politiker. Jag tycker det är viktigt att betona möjligheten till demokrati och rättigheten att få säga sin åsikt. Alldeles för många klagar och gnäller utan att försöka förändra sin situation.
Det är lätt att sitta hemma och beklaga sig istället för att kontakta berörda politiker, lägga fram ett förslag, sin åsikt och visa på alternativa lösningar. Politiker är bara människor och de vet inte alltid hur deras beslut påverkar varje individ. Är man många om samma problem tycker jag att man kan kontakta sina kommunala politiker och be dem hitta ett alternativ till det som inte fungerar eller kom med en lösning själva. Jag tror att många politiker skulle bli tacksamma över det!
Nu har jag hittat en artikel om en mamma som påverkade beslutsfattarna i Lerums kommun. De tog till sig problemet och hittade en lösning. Tänk va?
Läs och hör gärna av er om era åsikter. Ni brukar vara duktiga på det...kul att läsa vad ni tycker.
Nu till ett annat perspektiv i frågan om Lerum och deras politik kring föräldraledigas möjlighet att återfå barnomsorgsplatsen efter ledigheten:
Jag är nyfiken på hur Lerum löser det hela dagen dagen då lille Robin ska tillbaka till sin förskola och hans plats skall återtas. Hur gör de då? Är den "tom" idag? Betalar Therese för platsen eller är den tom? Vad händer med planeringen för den övriga barngruppen är de förre i gruppen tills kompisarna som är hemma och "syskonlediga" kommer tillbaka? Hm...Jag får ta och fråga min gode fine vän Annicka...kanske hon kan fråga sin man politikern Henrik hur Lerum löser det?
Någon annan som vet?
Jag är så nyfiken...
Kramar
Alexandra Centerpartiet Gnesta

Kommentera här: