Barn på Facebook - svar

Ett förtydligande;
Jag menar bara att barn idag har så många fler forum att utföra sin mobbing på och att vuxna måste vara än mer observanta och "ha koll" på vad barnen gör på Internet. Vi tillåter inte våra yngre barn att bli medlemmar på Facebook. En av dem blev medlem (inte med vår hjälp dock) och blev hårt utsatt av klasskompisarna. De pratade i skolan om de olika grupperna, frös ut varann och kränkte varandra.
När barn kommer in på Facebook öppnas andra möjligheter till mer sofistikerad mobbing utan att någon "hör" eller "ser".
Ex på vad som kan hända på Facebook är att barnen kan skapa grupper som ex "Alla vi som hatar...(och där står då barnets namn)". Alla som vill vara med i gruppen får det och sen kan det utsatta/mobbade barnet se vilka som är medlemar i gruppen. Att annat exempel är att barnen taggar bilder på varandra och döper om personerna på bilden till ökennamnen de har i skolan eller nya namn så som "Ödlan", "Idioten i vår klass", "CP-barnet som dampar"...osv osv....
Föräldrar kan ha lösenorden till sina barns konton på FB och följa vad barnet har för sig men vad andra barn utsätter ens barn för kan man aldrig påverka eller stoppa på annat sätt än att inte tillåta barnet att vara på FB. Visst kan man ringa upp vederbörandes föräldrar och hoppas på att det hela slutar men skadan är redan skedd. Att bli utsatt och sen resa sig och hämta kraft och bygga upp sin självkänsla tar så lång tid i jämförelse med vad det tar att få den förstörd!
Dessutom skall barnet möta sina plågoandrar varje dag i skolan, se deras blickar, höra deras skratt och hånfulla kommentarer, bemöta frågor och ha känslan av osäkerhet i bröstet varje morgon på bäg till skolan.
Som förälder kan man "låsa" eller spärra barnets profil så ingen kan läsa den om de inte är medlemmar med barnet - detta kan man hjälpa barnet med om man är engagerad förälder men min erfarenhet visar bara att många föräldrar inte är det...tyvärr!
Jag har haft kontakt med föräldrar som har äldre barn än 13 år vars unge har blivit hårt utsatt utan att föräldarna hade en aning innan allt uppdagades.
Min äldsta dotter var med på Lunarstorm och Bilddagboken och så även jag för några år sedan. Ett tips om ni vill veta vad ditt barn gör på internet, vilka det komminicerar med, vem som är medlem osv. Väldigt oskyldigt om man jämför med ex FB.
Min erfarenhet i ämnet är att det inte har någon betydelse vilken ålder barnen/ungdomarna är. Vi kan inte skydda dem från allt - det menar jag inte. Men det vi kan göra är att fostra dem i sociala koder på Internet. Det tycker jag är viktigt. Jag har tillsammans med min äldsta dotter pratat om vad som är okej att skriva och vad som inte är okej, likaså vilken typ av foton som får användas.
Hoppas detta kan klargöra lite av den/de frågor jag fått under dagen sedan mitt inlägg publicerades.
Kram
Alexandra

Kommentera här: