En underbar föreläsare...!

Barnläkare Björn Kadesjö föreläser och jag sitter stilla i nästan 30 minuter och känner igen vartenda ord!  Hur kan han hålla sig så till ämnet och inte glida iväg på olika spår?
 
En lördagkväll på Torggatan i Gnesta, det är lugnt i huset (än så länge men snart läggdags...) och jag gör det jag gillar...tittar på föreläsningar på UR Play Samtiden, jag pluggar och jag dricker ett glas vitt samtidigt som jag njuter av lugnet som har legat över vardagsrummet hela dagen...! Snart dags att kramas med Gussen-pussen, men först ett inlägg!
 
Björn Kadesjö föreläser om Barn som utmanar dvs han berättar om barn med ADHD och jag känner igen vartenda ord i hans olika beskrivningar. (http://urplay.se/162656)
 
För det är exakt det han gör, han beskriver olika situationer, olika tillstånd, olika faktorer och händelseförlopp baserade på forskning och statisktiska uppgifter om diagnosen ADHD. Och han gör det så skickligt!
Jag känner igen det han beskriver - men hur är det möjligt att "träffa så rätt"? Hur kan man bli så duktig föreläsare? Vad krävs? 
 
Mina tankar snurrar runt...Hm...?!
Vad ska jag basera mina föreläsningar på? Vad ska jag berätta och hur utlämnade vill och kan jag vara?
Björn är duktig på att hålla en föreläsning och få med det viktigaste utan att man blir uttråkad...det är ju super viktigt när man föreläser. 
 
Min favorit föreläsare just nu är Pelle Sandstrak. Jag ser allt jag kan med honom och jag kan inte sluta förundras över hans skicklighet att väva in forskningen i hans egna upplevelser. Han beskriver bildligt sitt liv och sin egen utveckling. Pelle Sandstrak har Tourette syndrom utan andra inslag...97% handikappad och 3% hopp som hans läkare en gång sade till honom. 
 
 
 
Jag då...? Alexandra... 
Jag kommer att försöka beskriva livet med Olivia - ett härligt liv som har sina toppar och dalar! Jag kommer att visa bilder, spela lite musik och samtidigt lyfta hoppet. För visst har jag hopp? I alla fall de flesta dagar...När Olivia har sina må bra dagar - mår också jag bra! Det ger mig hopp att se henne må bra.
Hoppet innefattar att vuxenvärlden i framtiden ska möta Olivia positivt och med respekt ska och att hon ska bli så frisk som hon vill bli.
Jag finns för henne för alltid och jag vill göra det här för hennes skull lika mycket som för andras skull. Jag är otroligt stolt över min dotter och jag vill hjälpa henne att visa att livet med OCD kan bli bättre till och med så bra som man själv vill - med stöd och insatser! Olivia är duktig på att uttrycka sig och kommer att finnas med på några föreläsningar.
 
 
Jag är ingen perfekt mamma - jag gör bara så gott jag kan!
 
Jag säger som Mr Lito:
"Ingenting är omöjligt - vissa saker tar bara lite längre tid"!
 
Kram
Alexandra
 

Kommentera här: