Hur frisk vill du vara?

Ann Heberlein etikforskare och verksam vid Lunds universitet, skrev 2010 en bok som heter "En liten bok om ondska".
 
Jag fick ett uttdrag ur boken på en föreläsning en gång. Det har jag läst om och om igen; och tankar jag jag får handlar om psykisk ohälsa och hur extremt svårt det måste vara att leva i "vår" värld när man upplever den som Ann beskriver nedan...!
 
Min erfarenhet av det andra har berättat för mig är just känslan att livet ibland kan vara så fruktansvärt svårt att leva på pgr psykisk ohälsa. Min favorit föreläsare och författare Pelle Sandstrak, pratar om att han är så frisk som han vill bli. Det tror jag är viktigt att reflektera över. Ställa sig frågan; hur frisk vill jag bli?
Olivia brukar säga samma sak, hon vill bara bli "fri" från vissa saker. Andra delar är ju Olivia - det hon lärt sig leva med. Hur ett liv skulle se ut utan de delarna har hon svårt att tänka sig. Hon vill bara bli fri från det som tynger och gör livet svårt. Inte det som är hennes vardag (som dock inte alla människor lever med) som har blivit en del av henne.
 
 
 
"Det är svårare att bli frisk än att vara sjuk och till en början är det svårare att vara frisk än att vara sjuk.Det är så förbannat jävla svårt att vara frisk. Det är som om alla färger försvinner på en gång. Världen blir grå och träden tystnar. Ja, träden tystnar och jag förstår ju att det är bra, för jag vet ju att träd är tysta, jag vet det, men det blir ändå liksom tomt och ensamt utan träden. Och marken ligger platt och snäll och beskedlig för mina fötter. Den gör inte längre uppror. Den bara ligger där, som om den gett upp, marken, och låter mig trampa på den. Bara så. Utan att protestera. Jag känner inte gräset växa under mina fötter längre och vinden är inte min och inte solen och månen och stjärnorna. Jag är frisk nu och får inga tecken. Jag är bara en liten obetydlig människa bland miljontals andra. Det kan vara svårt att vänja sig vid." (Ann Heberlein 2010)
 
Kram
Alexandra
 
 
 

Kommentera här: