Inget påskande här inte...

Påskpyssel och annat runt påsk som påskmat (samma som vid jul o midsommar för övrigt...) har inte hunnits med...har varken lust eller tid! Dessutom tycker inte familjen om maten...samma varje högtid! Trist och åter trist!
 
 
Kom på i torsdags morse när jag drack mitt morgon kaffe innan jobbet, att det var skärtorsdag!! 
- Jaha, ska det städas och fejas hemma och tas fram alla påsksaker från förrådet, putsas fönster och hängas upp nya gardiner, köpas blommor och fjädrar och leta recept på påskmat idag, tänkte jag för mig själv liggandes i sängen med påskångest!
 
Jag tog mod till mig och sa vänligt men bestämt:
- Nej, Alexandra! Du har igår lämnat in din tenta, du har arbetat hela veckan och du har inte gjort annat än att varit på möten (som vanligt) och hur kan du ens tänka tanken att du skulle ha hunnit att påskpyntat hela huset? Skärpning av kraven nu! För vems skull? Du ska jobba till sen eftermiddag idag, hur skall du hinna förresten?
 
Det blir påsk ändå, med eller utan pyssel, med eller utan städning...det blir påsk varje år utan att man behöver göra något åt det, vare sig man vill eller inte. Påskkärringar med korgar som ringer på dörren, eller inte...! Mig kvittar det i år.
 
Allt detta påskande för att Jesus led på korset och uppstod igen från de döda på tredje dagen. Ska hans lidande göra att jag måste städa, påskpyssla med barnen, laga korv och köttbullar och Janssons IGEN och köpa ris och hänga fjädrar i, måla ägg och sjunga om Gullefjun med familjen vid köksbordet?
 
Det får gärna bli påsk men jag tänker inte att jag MÅSTE göra si eller så för att bevara "traditionen påsk" för min familj. Påsken lever inte vidare av att jag påskpyntar och gör påskmat hemma. Påsken lever vidare bara barnen får påskägg med godis i...sagt o gjort!
Stärkt av samtalet med mig själv tog jag en påtår och åkte och jobbade. Trött efter jobbet köpte jag 4 st påskägg, redan fyllda med godis. Bekvämt! Trist, billigt och kommersiellt...dock.
 
Hörde och läste senare samma dag om förskolan Sjöstugan som inte firade traditionsenlig påsk med barnen. De hade lagt till på agendan att barnen fick klä ut sig till vad de ville och inte bara vara utklädda till påskkärringar, för att alla skulle kunna vara med på lika villkor. 
 
Vad tror ni hände?? 
 
http://www.sn.se/nyheter/gnesta/1.1733889?articleRenderMode=article_full_discussion
 
Glad påsk på Er alla ni som påskpyntar och pysslar med era barn - ta ert ansvar och för traditionen vidare, om ni  vill, orkar, hinner och känner ansvar. Eller, det kanske inte är familjernas ansvar? Det är kanske förskolans ansvar enbart? Hm...!?
 
Tänk om de stackars barnen på Sjöstugan har vårdnadshavare som mig? Då hade de inte fått "svensk traditionsenlig påsk" varken på förskolan eller hemma - och hur hade det då gått med traditionen "svensk påsk"? 
 
Kom i håg, det finns inga måsten! Varje familj gör som de vill och det gör varje förskolechef också enligt Skolverket. Det kan ingen kommunpolitiker ändra på...! Lagar är lagar... 
 
Tolkningar och prioriteringar och just i år prioriterade jag bort pyntet och maten eftersom jag tolkade att inget av barnen var intresserade av att pynta och hjälpa till och min sambo jobbade han med och visade inget ansvar för att pynta och påska. Så...! Då fick påsken vara hemma hos oss.
Jämställt va?
Stackars barn och stackars man...
 
Påskkramar från mig!
(Som för övrigt går i kyrkan och betalar skatt till kyrkan varje år)
 
/Alexandra
 
 
 
 
 

Kommentera här: