Smartboards

Hur många av era skolor använder smartboards för att öka möjligheten till inlärning och kunskap i undervisningen? Hur många av er som har NPF diagnos får hjälp i skolan via en smartboard? Har ditt klassrum en smarboard som används regelbundet dvs minst en gång om dagen i undervisningen? GRATTIS!!
 
I kommunen där jag bor har i stort sätt varje förskola, varje klassrum även särskolan och flera fritids Smartboards tillgängliga. Hur många tror ni används varje vecka och hur många pedagoger tror ni öppnar och använder Notebook? Jag har egentligen inga fakta men jag hör vad elever säger när jag ställer frågan... svaren får mig att reagera!
 
Det jag faktiskt vet är att en enda smartboard kostar c:a 50.000 kr!
 
Om jag ska vara ärlig...jag tror inte det är ens hälften, eller ännu mindre, en fjärdedel av alla pedagoger som aktivt använder smartboarden regelbundet varje vecka eller varje dag i sin undervisning i den här kommunen. Någon som kan bevisa motsatsen? Trodde väl det...!
 
Jag ställer mig frågan; hur kan en kommun vara så "dum" att den inte kräver att pedagogerna ska vara licensierad först innan de får en Smartboard installerad i klassrummet? Och hur sker uppföljningen av dessa interaktiva hjälpmedel till? Finns de med i diskussioner i arbetslagen?
 
Nej, här installeras det Smartboards till höger och vänster men när de väl är upphängda så hänger de så fint där och i bästa fall så använder man dem att titta på film eller lyssna på musik. 
 
Vi har en IT-plan i vår kommun - har ni?
Vi har en IT-pedagog i vår kommun - har ni?
Vi har ett Skoldatatek i vår kommun - har ni?
Vi har minst 3-4 olika Ipad grupper - har ni?
 
I Gnesta kommun har vi getts olika förutsättningar för att vara en av de bästa IT kommunerna i landet - hur svårt kan det vara???
Börja med att använda smartboarden i undervisningen i skolan och kräv att den tas bort om man använder den som "filmvisning" i förskolan istället för att öppna notebook eller använda program som stimulerar inlärning och utveckling.
Många mål kan nås via smartboarden...
Välkommen ut i verksamheterna på besök och titta hur många som faktiskt använder de smartboards som finns!
 
Kram
Alexandra
 
 

Kommentera här: