En del av hur Victoria Qvarnström beskriver ADHD

Många gånger har Mr Lito och jag tittat och diskuterat dessa bilder som Victoria Qvarnström använder för att beskriva ADHD. Han säger att det är så här det är... Jag läser Victorias blogg och vill länka till den så ni kan läsa själva. Ger ett litet axplock så ni kan klicka er vidare längre ner.

"Det enda du behöver förstå för att greppa vad ADHD är.

~~~~~~~~ ¤ ~~~~~~~~

När en uppgift ska lösas vet ju alla att det är väldigt bra att vara fokuserad raka spåret mot målet.

~~~~~~~~ ¤ ~~~~~~~~

De flesta människor kan hålla igång två samtalsämnen samtidigt.

~~~~~~~~ ¤ ~~~~~~~~

Har man ADHD, som betyder uppmärksamhetsstörning och hyperaktivitet kan det vara några fler ämnen och trådar som tankarna hoppar emellan. Detta beror på att hjärnan ständigt söker stimulans för att den medfött har för låg aktivitetsnivå. Därför innehåller ett par ADHD-mediciner lätt centralstimulerande medel, för att höja hjärnans stimulansnivå till normal och impulssökandet avtar. Läs här kortkort om ADHD och hjärnan.

Annars finns det medicin (Strattera) som enbart hindrar signalsubstansen och tillika vakenhets- och stresshormonet Noradrenalin du producerar naturligt att försvinna för snabbt. Det ger inte en ökad koncentration, så du kanske fortfarande inte kan läsa en bok, men fungera i övrigt ganska likt de flesta.

~~~~~~~~ ¤ ~~~~~~~~

Vid ADHD tar man nästan ofrivilligt in allt på en gång. Intrycken haglar in och haglar ofta ut också genom munnen eller man blir disträ. Det räcker inte med det man talar om och tänker på. Man håller koll på allt samtidigt. Observerar kanske små förändringar i omgivningen, lite utefter ens intressen. Om någon bytt sminkning eller konst på väggen, eller satt in ny ljuddämpare i bilen exempelvis.


Har man ADHD är man alltid ofrivilligt mest fokuserad och motiverad av det man är intresserad av.

~~~~~~~~ ¤ ~~~~~~~~

Man kan vara högeffektiv, bara man brinner och då händer det saker. Har man haft tur att hamna på rätt arbetsplats då ens egenskaper är just rätt kan man göra storverk.

~~~~~~~~ ¤ ~~~~~~~~

Eftersom det kan bli för mycket intryck, är stress och ADHD ofta inte bästa vänner.

~~~~~~~~ ¤ ~~~~~~~~

Av Victoria Qvarnström från hennes blogg http://bloggmalplace.wordpress.com/2010/12/30/adhd-i-bilder/.

Tänkvärt och vi som lever med ADHD i vardagen känner igen oss. Skönt med bilder istället för ord som beskriver det där som verkligen händer och som kan vara så enormt svårt att förklara för andra, som inte vet eller som har svårt att förstå.

Kram

Alexandra

Det finns de som ser fördelar

Här kommer första länken från kursen.
 
Är det inte fantastiskt att den här killen hittat en "kanal" för all sin energi och en möjlighet att få utlopp för sin kreativitet? Jag förundras över idérikedomen och att han har skaffat sig strategier så hans ADHD inte blir ett problem utan en tillgång!
Men hur kan förskolan/skolan hjälpa barn och ungdomar att använda sina svårigheter på ett sätt som inte innebär svårigheter utan möjligheter?
 
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1397145--jag-lider-inte-av-min-adhd-den-ar-en-stor-fordel-
 
Det jag funderar på hur hans uppväxt har sett ut, hur har det gått med kompisar under skolåren och hur han har hanterat ilska och överrasknings moment dvs att inte ha tillrättalagd miljö och att inte veta innan exakt allt som skall ske.
 
Någon som får andra tankar?
 
Kram
Alexandra
 

Kurs

Via mitt arbete har jag börjat på en distanskurs (uppdragsutbildning) med många andra pedagoger i min kommun på SPSM (Specialpedagogiska institutet) om Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vi är deltagare från förskolan, särskolan, alla grundskolorna, Studiehuset och högstadieskolan här i kommunen. En spännande vår väntar...!
 
Utbildningen är uppdelad i olika moduler och varje modul innehåller ett visst ämne inom området NPF. Vi skall se filmer, läsa artiklar, reflektera, skriva loggbok och delta på diskussionsforum på SPSM´s studieplattform.
En gång i månaden träffas vi med en samtalsledare och vi har fått frågor innan att förbereda oss på och som vi sen skall diskutera. Frågorna utgår från att vi ska fundera på hur vi gör på våra olika arbetsplatser, hur vi kan bli bättre och hur vi kan och bör lära oss nya strategier, få ökad förståelse och få insikter i de olika diagnoserna och hur lyhörda vi är för de svårigheter som familjer kan möta inom förskola/skola.
 
Några av de filmer och länkar vi får via kursen kan jag lägga ut här som även ni kan känna att ni får nytta av. Ta det ni vill och det andra struntar ni i helt enkelt.
 
Som sagt, jag ser fram emot hela vårens arbete med denna kurs och jag hoppas det skall ge mig ny förståelse och nya kunskaper så jag kan göra ett ännu bättre jobb och på köpet kan jag förhoppningsvis delge mina erfarenheter som förälder.
 
Ha en bra helg och kram på er!
Alexandra