Barn o utbildningsnämnd igår måndag

Dagen i måndags var en märklig dag...först ettan som blev en tvåa och som gjorde att jag kom väldigt försent till jobbet (alltid ute i sista minuten dessutom). På eftermiddagen ringde det flera gånger till mig på jobbet och när jag fick ett samtal vid 15.30 tiden undrade jag lite irriterat vem av barnen det var den här gången...!!
- Hej Alexandra! Vi har nämnd nu och undrar var du har tagit vägen!
Men jösses!!!! Jag hade glömt bort nämndmötet kl 14 - hur är det möjligt?? Det har inte hänt tidigare, ever! Men någon gång ska vara den första.
Som tur var hade vi det lugnt med barn i måndags på Skutan o mina förstående kollegor skrattade bara o sa åt mig att åka på en gång. Det var som om de kände igen något med hela situationen - jag undrar vad..?
Så jag kommer in tassandes när nämnden lyssnar på en konsult Lena Månsson som pratade om sin lokalutredning hon hade gjort på alla skolors lokaler i kommunen. Jag bad en stilla bön innan jag gick in att det skulle finnas en stol ledig nära så jag slapp gå igenom hela rummet - det gjorde det!!
Jag slog mig ner o började skriva, tills förvaltningschefen säger att vi får alla power point presentationer i efterhand - tack för den! Där satt jag o skrev för brinnande livet för att förstå vad saken handlade om.
Vad jag kunde förstå av det som sades så lider vi ingen brist på lokaler i våra skolor i kommunen, rektorerna har fått förtroende för lokalsituationen och den lokalplan som skall göras för skolorna är ännu ej klar. Nämnden skall också involveras - framöver. Spännande!
Ja ni...jag missade tyvärr Karina Solax Stridh (genuspedagog och jämställdhetsstrateg i kommunen) som hade hållt sitt anförande innan jag kom - synd.
Karina är alltid lika underhållande o spännande att lyssna på och jag är ite nyfiken på hur hennes arbete fortlöper i kommunen. Hon håller nog som bäst på med upplägget kring utbildningen av kommunens politiker. Hon ska utbilda oss i jämställdhetsarbete!!
PÅFYLLNING kallas det...
Mycket intressant...
Vidare fick vi lite information om kön till barnomsorgen i kommunen och att det slutar förhållandevis väldigt många barn i våra förskolor till hösten då 5-6 åringarna  börjar i förskoleklass. Än så länge så står det inte lika många i kö som det slutar - is i magen gäller, varje år.
De föräldrar som vill ha in sina små i augusti har inte alla ansökt om plats ännu det räcker att man gör det fyra månader innan man har behov av en plats för att man ska vara garanterad enligt den lag vi har i Sverige. Så vi sitter lugna i båten...det kommer att fyllas på med barn men hur många är än så länge osäkert. Det visar sig i april, maj.
Det oroar mig inte alls för erfarenheten visar att det alltid tillkommer barn i slutet av vårterminen precis innan semestrarna så sitter vi i förskolan med de sista placeringarna o sliter vårt hår för att få in alla som vill in till hösten.
Jag gungar vidare in min Skuta på Sjöstugan tills det blir dags för att gunga över Frösjön till hösten...

Kommentera här: