EJ sms-biljett i Gnesta

I går kväll ville min dotter åka till sin mormor och morfar i Oxelösund. Hon ville åka på kvällen och vi tittade i tabellen o upptäckte att det skulle gå en buss inom bara någon timme...Kanon bra!
Hon satte i gång att packa sin väska och kom på att hon behövde sitt busskort som vi brukar ladda med pengar så hon och stora syster kan åka buss till Nyköping när de behöver det. Det är sedan en tid tillbaka omöjligt att åka med bussen om du har kontanter. Du måste ha busskort, VISA-kort eller sms-biljett. Vi letar börjar leta efter kortet o ringer storasyster som är i Stockholm o udnrar var busskortet är...? I hennes ficka fick vi till svar...Nåväl...
Nu fanns inte kortet hemma utan vi var tvunga att ordna med att köpa ett nytt. Jag och sambon springer till Pressbyrån (som är det enda stället i Gnesta att köpa dessa kort på). De hade stängt kl 17 och vi kom dit kl 18!!
Jag ringer då upplysningen på Länstrafiken Sörmland och får veta att det inte går att åka buss på sms-biljett från Gnesta till Nyköping eller Oxelösund!!! Enda alternativet för oss var nu att jag följer med dottern till busshållsplatsen och betalar biljetten direkt hos chaffören med mitt bankkort. Annars kunde hon inte åka till sin mormor och morfar!
Jag trodde inte det var sant! Jag ringde upp igen och förhörde mig om detta var möjligt. Jo, det var helt i sin ordning. Är du barn eller ungdom och planerar att lämna Gnesta efter kl 17 en lördag så måste du se till att du har ett giltigt busskort eller ett bankkort som du kan betala med (hur många barn har VISA-kort???) annars blir du strandsatt i Gnesta tills det blir söndag morgon och Pressbyrån öppnar igen!
Hade vi varit i Katrineholm, Strängnäs, Nyköping, Oxelösund eller Eskilstuna hade hon kunnat lösa sms-biljett....Men inte från Gnesta!!
Vi som skryter om hur bra det är att vara i Gnesta-knutpunkten med möjligheter till SJ, SL, och Länstrafiken Sörmland....jo, hejsan vad bra!
SKANDAL!!!!!
I morgon har LT ett ilsket samtal att vänta från en kvinnlig Gnestabo...hennes namn börjar på A och slutar på A!
Kram
Alexandra

Kommentera här: