Svamp till en fin människa

Min kära kollega Louise pratade på rasten igår om alla människor som skryter över sin svamp de plockar i skogen! Hon menar att alla skriver om svamp i sina statusuppdateringar och hon blir så avundsjuk på deras olika recept och fyllda frysar. Vi som satt där och pratade skrattade gott och flera av oss nickade igenkännande och sa att vi håller med henne fast ingen törs uttala det högt som hon gör. Louise menade att det blir lite tjatigt att läsa om svampplockning på Facebook dag ut och dag in och alla ska vara värre hela tiden...! Ok...fattar vad honmenar...alla har svamp utom hon! Budskapet gick fram!
Jag gillar Louise skarpt. Hon är en människa med mycket närvaro och insikt. Hon ser livet från den ljusa sidan och hon har glimten i ögat när hon är ärlig med sin "avundsjuka".
Dessutom och hon är uppriktig när hon talar om för sina arbetskamrater hur duktiga hon tycker att de är, hon ger komplimanger för snygga kläder, fina frisyrer, skojar om sig själv och bjuder på sig själv som få människor gör. Men samtidigt glömmer hon att se sina egna fina sidor.
Idag efter jobbet frågade jag Gus och barnen om de ville följa med ut och plocka svamp. Sebbe, Olivia och Gus hängde med. Vi åkte till min fina vän och kollega på skolan, Ingela. Ut till urskogen - rakt ut och där hittade vi svamp...Så underbart!! Härligt väder och glada barn!!
Nu ligger det härliga "guldet" på en tidning på köksbordet och Sebbe ville tillbaka igen i morgon och plocka mer. Så efter helgen ska jag ta med en påse svamp till Louise - då får även hon känna uppskattning och jag vet att hon gillar svamp!! Vilket inte alla i min familj gör så vi delar gärna med oss...
Kramar
Alexandra

Kommentera här: