Allt om handboll.se skriver om SM guldet

Guld- och revanschjubel från Huddinge

Foto: Leif Lindenhall

Huddinge avgjorde i sista sekunden

USM FA: När VästeråsIrsta och Huddinge möttes för två år sedan i FB-finalen så vann västeråsarna. Som A-flickor blev det Huddinges tur. Men det satt långt inne – avgörandet kom inte förrän i slutsekunden.
– Alla tankar försvann, jag ville bara göra mål, säger en lycklig Vanessa Mate om det avgörande målet som innebar 12-11 och guldjubel för Huddinge.

Målfesten uteblev när Huddinge och VästeråsIrsta – klassens två giganter – gjorde upp om guldet. I stället blev det målvaktspartaj deluxe i en jämn och spännande final. Huddinges Johanna Gillhart var fenomenal men VästeråsIrstas Julia Sand (vald till turneringens MVP) gränsade till det övermänskliga.

– Hon är jätteduktig, men hon får hjälp av ett bra försvar som är på och touchar och täcker när de andra skjuter. Det är ju en helhet, men hon är ju självklart en jättetalang, säger VästeråsIrstas tränare Magnus Lundin som trots förlusten inte var jättemissnöjd.

– Kanske var det rättvist att de vann den här gången, vi vann ju mot dem som B-flickor. Det jämnar ut sig, jag är ändå förbannat stolt över tjejerna som för andra gången kom till final.

Kristin Tjulander, Huddinges tränare, var rörd efter segern.

– Det är helt otroligt, jag trodde helt ärligt i hjärtat att det skulle bli en lätt match för tjejerna har varit så igång nu. Men SM-final är SM-final och Julia Sand är Julia Sand, säger Tjulander som var lugn till och med när VästeråsIrsta ledde med tre mål, 11-8, i slutet av den andra halvleken.

– Jag blev inte orolig, jag vet att de här tjejerna kan knyta ihop säcken. Sen när det står lika och jag fick ta min timeout så tänkte jag att gör vi inte mål nu så blir det förlängning och då tar vi det.

Men någon förlängning blev det aldrig. Huddingemålvakten Johanna Gillhart stängde igen i slutet samtidigt som stockholmarnas Vanessa Mate på vänsterkanten klev in som matchvinnare. Hon gjorde sitt lags tre sista mål varav det sista med bara sekunden kvar.

Hon var hur säker som helst och gjorde 12-11 precis innan visslan ljöd och segerjublet bröt ut.

– Det är alltid jobbigt att ligga under i en final, men vi kämpade till det sista, säger Vanessa Mate som drog in segerbollen på känsla, hennes femte totalt i matchen.

– Det var hur bra som helst att jag satte den. Alla tankar försvann, jag ville bara göra mål.

Publicerat 25/03 2012 klockan 17:43Av: Jonas Bengtsson

 

Kommentera här: