Händer mycket hela tiden




Kära läsare..!

Fick ett mail i helgen av en läsare som bad mig skriva lite om hur det är att sitta med i socialnämnden och vad jag har för ansvar där.
Kul med frågor av den karaktären...politik är ju en av mina specialintressen som jag gärna skulle ha mer tid för...en vacker dag kanske...?!

Så här är det i alla fall:

Jag sitter med som ordinarie ledamot för Centerpartiet i Gnesta kommuns socialnämnd. Jag har nyss tillträtt eftersom vi fick en ny majoritet i kommunen. Därav att jag inte har suttit i den här nämnden så länge (det vet ni som är gamla läsare av min blogg) och inte på långa vägar har hunnit satt mig in i allt som rör nämndens område på ett djupare plan. Men vi har fått flera tillfällen till utbildning och möten med verksamhets chefer där vi har kunnat fördjupa oss lite lite mer. Efter en dag på Frejaskolan då nämnden var på en föreläsning om de viktigaste lagarna Socialtjänstlagen och Kommunallagen känner jag mig ändå mer säker nu på vad som ingår i nämndens ansvar och uppdrag.
Det är en bra början!

Vad mitt ansvar är i nämnden är i första hand att ta bra beslut som är bra för dem det berör.

Jag ska verkligen försöka sätta mig in i processerna och jag har en vilja att inrikta mig på IFO (familj och Individ Omsorgen) och det arbete som handlar om just individ och familj. Där brinner jag ju för samverkan mellan skola-hem som ni alla säkert redan har förstått efter alla mina inlägg om behovet av en Familjecentral i Gnesta och behovet av Komet stöd inom skola/förskola och till föräldrar.

Lite om mitt uppdrag i Socialnämnden som för övrigt har sammanträde i morgon tisdag kl 15. Det är öppna möten för alla medborgare - välkomna till Tvålfabriken och lyssa på hur vi ska ta beslut kring särskiltboende och trygghetsboende i centrala Gnesta bland mycket annat.

Kram
Alexandra

Kommentera här: