Mod och kunskap - hur får man det? Genom att lyssna och ta till sig information, genom en vilja att hjälpa!

Hon är för underbar denna kvinna Stina Wolter. Tidigare var hon programledare i Karlvagnen men har nu en egen radioserie som heter "Söndagarna med Stina Wolter".
Som av en händelse på mitt jobb kom jag i kontakt med en familjemedlem till en flicka här i Gnesta som har deltagit i ett av Stinas program. Det fick mig att reagera, att lägga ihop delarna med varandra och se samband...
 
Lyssna på hennes berättelse - är det inte så att vi har vissa och många likheter i våra upplevelser? Jag har lyssnat flera gånger och kommer hela tiden fram till samma slutsats - den familjen liksom min familj har hela tiden möts av okunskap. Okunskap inom skolan, inom vården och av beslutsfattare.
 
Oliva Kihlman. Foto: Joanna Korbutiak / SR.
 
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/331882?programid=4604#
 
Jag är så glad att detta radioprogram tog upp ämnet anorexi - det är tvångstankar om något. Jag är också fantastiskt glad över att denna Olivia i programmet faktiskt tar bladet från munnen och berättar. Lyssnar beslutsfattare? Lyssnar någon inom BUP? Lyssnar rektorer? Lyssnar politiker? HOPPAS DET!! Kanske en å annan gör det efter mitt inlägg - hör av er i så fall.
 
Att världen är så liten och att Gnesta har så många barn med tvångstankar... vet Gnesta kommuns rektorer om detta? Vet de att det finns ett mörkertal och vet politikerna som gör sina satsningar inom autismområdet att det behövs mycket mer kunskap kring tvång/tics? 
 
Vi är ju som sagt många som går kursen inom NPF som Gnesta kommun ordnat i samarbete med SPSM. Men fokus ligger på autismspektrumtillstånd och ADHD, inte mycket alls om OCD/tvångssyndrom. Obefintligt skulle jag säga... utredningar handlar inget om detta, medinska aspekter - ingenting, SPSM länkar inte ens till OCD förbundet under länkar som vi kursdeltagare kan använda oss av i syfte att söka än mer kunskap. Märkligt - att specialskolemyndigheten inte har mer information att ge om tvångsyndrom när det är så stort och utbrett. Eftersom innehållet inte handlar om tvångsyndrom så gissar jag att rektorerna inte vet om att dessa diagnoser ryms inom NPF. De har kanske inte den kunskapen? Har SPSM det...? Jo, säkert men det verkar inte prioriteras...TYVÄRR!! 
 
Jag har skrivit till kursansvariga på SPSM och föreslagit att de kan lägga till en länk till OCD förbundets hemsida och att det hade varit nyttigt att se SvD´s salongssamtal om OCD med Susanne Bejerot bland annat. Men icke...inte ens en uppmaning via mail till deltagna att titta på länkarna som referens litteratur. 
 
Av alla böcker vi rekommenderas att läsa finns det en bok med som har anknytning till OCD/Tourette och det är Pelle Sandstraks Mr Tourette och jag. Dåligt...mycket dåligt! 
Det finns så många bra böcker och filmer, det finns nät föreläsningar och det finns you tube klipp kring NPF och tvångsyndrom. 
 
Synd och skamligt att det är på det här viset. Att inte cheferna som köper uppdrags utbildningen har krävt mer innehåll mot tvång och inte bara fokuserat på de övriga diagnoskriterierna. Vi vet att okunskapen är stor och vi är många i Gnesta som har barn med tvångsyndrom/Tourette/anorexi.
Nu hade kommunen chansen -  men de tog den inte!
Jag vet att två av rektorerna var med på konferensen förra året som jag och Stora O var på. Den hette just "Kunskap om OCD i skolan". Vad är problemet? Om man själv som rektor har fått kunskapen, varför låter man inte fler gå kursen?
Varför deltar inte fler lärare/resurspersoner från högstadiet? Vad prioriteras i budjet? En skola har satsat på att ALL personal skall gå denna kurs för att ta ett helhets grepp runt NPF. Bra satsat rektorn. Men döm om min förvåning när OCD inte tas upp...
 
 
Lyssna på programmet och ta dig en funderare - vad kan samhället göra? Lyssna på den sista tjejen som har bloggen som heter Idealrevolution. 
Återkom gärna med era tankar och funderingar...
 
Kramar och ha en fin söndag!
/Alexandra
 

Kommentera här: