Ensam är inte stark - nätverk skapar gemenskap o styrka

Föräldrakraft Gnesta - vi fortsätter träffas!
Det är en märklig känsla att möta människor man inte känner i några timmar och redan efter en kort stund så infinner sig en gemensamskap, en gemenskap utan relationer. Vi möts på Träffpunkten tillsammans med kommunens anhörigstödjare och kvällen går rasande fort.
 
Jag funderar på det faktum att vi upplever stark igenkänning och gemensamma beröringspunkter när vi ses. Många är vi som delar känslan av utmattning och inre stress. Det annorlunda föräldraskapet som få utanför verkligen kan förstå, skapar vår gemenskap.
 
Jag går därifrån fast övertygad om att ett nätverk tar tid att bygga upp men att det behövs och fyller en viktig funktion. Nätverk kan ha olika funktioner. Människor kan komma och gå i nätverket. Alla har kvalitéer att dela med sig av och tillsammans blir vi stärkta av gruppen om den leds rätt och om deltagarna i gruppen upplever att de får ut det de vill ha av sammankomsterna. 
Nätverk kan fungera som en möjlighet att hämta kraft. Jag tror att vi tillsammans kan påverka och informera om de brister som finns i kommunen. Men jag tror framförallt på att nätverket behövs som en kanal för alla att dela med sig av erfarenheter, ge stöd och tips till varandra, prata av sig och diskutera fram olika lösningar. Nätverk kan ge påfyllning! Den behöver vi - påfyllning av känslan att man inte är ensam. Fler än jag är utmattade och nedstämda, fler än jag kämpar och många är vi som har gått runt och undrat om det bara är jag som känner så här. 
 
Att vara "ensam" förälder till barn med NPF diagnos drenerar en på energi och kraft. Därför tror jag på nätverk - många tillsammans med en känsla av gemnskap, samhörighet och beröringspunkter som ger påfyllning på flera olika plan.
Ensam är inte alltid stark - nätverk skapar styrka, den som ibland saknas när man är förälder till ett barn med NPF diagnos.
 
Tack o lov för kraften man får av gemenskapen!
 
Kram
Alexandra
 
 
 
 
 

Kommentera här: