Livets böcker i mitt stora skåp

 
 
New Page 📖
 
Idag rensade Vanessa och jag mitt stora skåp med dagböcker, anteckningsblock, foton, teckningar och ja...små dokumentationer som tillhör livet sen flera år tillbaka, fram tills idag. Det var ett roligt arbete och jag läste flera händelser högt för henne och vi mindes tillsammans.
Idag börjar jag på en ny bok. Livets bok 2015! 
 
Jag har skrivit dagbok i olika former sen jag var 8 år och under hela tonåren. De böckerna finns hos mina föräldrar. De vi hittade idag var böcker sen William fanns, sen Ellinor och Olivia föddes och min separation från barnens pappa. Jag läste böcker om mitt liv som ensamstående mamma och hela mitt liv med Gustavo och våra barn. Betydelsen av familjen och vännerna. 
 
I böckerna hade jag skrivit ner alla olika aktiviteter, politiska möten, utredningar kring barnen, processer, BUP, socialtjänst och andra myndigheter...tandläkartider, träningar, matcher, styrelsemöten i handbollen, möten med skolor och sjuka barn som måste "vabbas"...barn som hämtas och lämnas och middagar och kalas och inte glömma alla utvecklingssamtal och föräldramöten som jag själv var ansvarig för via jobbet. Alla kvällsmöten och alla läxor och prov. Skridskoåkningar, friluftsdagar och planeringsdagar. Allt finns och jag skriver dessutom åsikter och lösningar på problem.
Dock inga "att göra listor"... ;)
Ja, nästan allt står där i böckerna och jag blir trött bara jag läser om det. Att jag orkade??
Men då - då var det inte utmattande. Nej, då var det gasen i botten och hänga med som gällde. Göra mitt bästa för att alla skulle må bra. Alla skulle bli sedda och nöjda. Många böcker i en hög i mitt stora skåp. Välbevarade och välskrivna. Varje dag blev till veckor, månader och år. 
 
Vi hittade också små kärleksförklaringar från mina barn, underbara ord, teckningar och härliga bilder. Saker de gjort i skolan till mig, "förlåtbrev" och långa meddelande på knackliga bokstäver. Jag hade sparat flera av korten jag fått när jag bytt arbetsplats, när barn har slutat på förskolorna jag jobbat på och jag hittade fina små hälsningar i samband med Ninas bortgång från kollegor och vänner. Små ord som gav tröst och hopp.
 
Livet går vidare och nya dagböcker läggs till slut i samlingen av livets händelser i mitt stora skåp. Från år till år...
 
Varje år har jag tackat för det jag fått lära mig och för människor jag mött. Jag har vänt blad och gått in i det nya. Idag sker det igen. Tack för 2014 - tack för allt!
 
Idag är första dagen på 2015. Idag skriver jag på första sidan i livets bok. Boken för 2015. 
 
Gott Nytt 2015 alla mina läsare och tack för året som gått här på bloggen. Ni är många som hör av er och jag hoppas det ska fortsätta vara så. 
Var rädda om er!
 
Kram
Alexandra
 

Kommentera här: