Snökaos = respekt för vädret

                                                                   (bild lånad av sn.se)
 
Idag när vi åkte hem från Nyköping var det kaos på motorvägen. Alla bilarna ringlade som ett lysande pärlband och vi tog det väldigt lugnt. Torkarbladen blev snabbt fulla med snö och det var dålig sikt då snön vräkte ner. Dessutom blåste det så bilen skakade till lite i de oplogade bilspåren. Riktigt olustigt. Jag höll i ratten och var beredd på att få sladd.
 
Naturligtvis finns det dårar i trafiken - det vet vi alla. Men att de till och med en dag som denna, då alla saktar ner farten och håller avstånd, ja då finns de där. IDIOTERNA!!!
Självmordskandidaterna; de som tar risker som kan utplåna hela familjer inklusive deras egen. De som inte skyr några medel för att komma fram i hög hastighet. De som inte verkar bry sig om att vänsterfilen inte är uppkörd (totalt igensnöad för ingen åker där!!!!) och de som inte alls håller avstånden mellan sin egen bil och framförvarande bil.
- Till vilket pris? undrar jag.
 
Jag vill komma hem.
Jag vill inte skada mig.
Jag vill inte dö.
Jag vill inte kvadda min nya fina bil.
Jag vill inte in i ett räcke eller snurra runt och hamna på taket!
 
Jag vill inte vara inblandad i en olycka alls - jag vill inte, kan ni respektera det???
 
En olycka kan hända oavsett, såklart! Men jag tar det lugnt för att öka oddsen att få komma hem oskadd. Jag vill att den som ligger bakom mig håller avståndet i fall jag får sladd. Jag vill inte bli omkörd av en självmordskandidat. Jag vill inte vara vittne till en eventuell avåkning med skadade eller döda människor i en bil. 
 
Så - sluta upp och agera självmordskandidater snälla människor! Sluta leka Gud och ha respekt för vädretsmakter och kör långsamt, håll avstånden och var snäll mot andra trafikanter! 
 
Kram
Alexandra

Kommentera här: